IONIQ Hybrid

IONIQ hybrid – enklare att välja miljön

Minska utsläppen, öka valfriheten

IONIQ Hybrid

• Drivs av både en bensinmotor och en elmotor - du slipper ladda batteriet men minskar ändå dina utsläpp
• Roligare och sportigare körning med en unik dubbelkopplingslåda
• Kör en supermiljöbil utan räckviddsångest

SÄKERHET


Adaptiv farthållare

Adaptiv farthållare

Den adaptiva farthållaren håller ett förbestämt avstånd till framförvarande fordon och anpassar bilens hastighet. Fungerar i hastighet ner till 30 km/h

Automatisk nödbromsassistans

Automatisk nödbromsassistans

Den automatiska nödbromsassistansen reagerar om ett annat fordon eller en människa befinner sig på kollisionskurs. Först tänds en varningslampa, därefter hörs en varningssignal och slutligen bromsar bilen in själv.

Filhållningsassistans

Filhållningsassistans

Filhållningsassistansen är utvecklad för att öka säkerheten. Om föraren byter fil utan att blinka, varnar det kamerabaserade systemet med ljud och symbol. Filhållningshjälpen kan ställas in i tre olika lägen - endast varning, mild styrhjälp eller aktiv styrhjälp.

Fem stjärnor i Euro NCAP

Fem stjärnor i Euro NCAP

Hyundai IONIQ har belönats med fem stjärnor av den oberoende trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP. Under de rigorösa testerna fick IONIQ toppbetyg i fyra kategorier: Skydd av vuxna, skydd av barn, fotgängarskydd och förarstödsystem, vilket bevisar att det är en av de säkraste bilarna inom segmentet. IONIQ levereras med en mängd säkerhetsfunktioner som standard, till exempel autobroms med kollisionsvarning, filhållningsassistans/-varning och adaptiv farthållare, så att förarna varken behöver kompromissa med miljövänlighet eller trygghet bakom ratten.

Dödavinkelvarning

Dödavinkelvarning

Systemet varnar föraren för potentiell fara när det ligger fordon i den så kallade döda vinkeln, snett bakom bilen. Backradar känner av området bakom/bredvid bilen och ger en visuell varning i backspegeln samt en akustisk varning om föraren aktiverar blinkers i riktning mot fordonet i döda vinkeln. Ingår i utrustningspaketet PremiumEco.

Batteriets placering

Batteriets placering

Hybridbatteriets placering under baksätet har flera fördelar. Dels sänker det bilens tyngdpunkt vilket ger stabila köregenskaper, det tar heller ingen plats från lastutrymmet vilket har skapat hybridbilens klassledande lastutrymme med kombikänsla.

Krockkuddssystem

Krockkuddssystem

Systemet med sju krockkuddar består av dels sidokrockkuddar och krockgardiner som löper längs bilens båda sidor, dels av en knäkrockkudde på förarsidan.


Dragkrok till IONIQ?

Många av de som är intresserade av IONIQ frågar om möjlighet till dragkrok. Så hur är det med det? Svaret är ja, en dragkrok får monteras på IONIQ hybrid och IONIQ plug-in från och med modellår 2018 (produktionsorder mot september 2017 och framåt). Tillåten dragvikt är 750 kg (max kultryck 40 kg) med bromsat släp.

TEKNIK


Välj mellan ekonomisk och sportig körning

Välj mellan ekonomisk och sportig körning

IONIQs dubbelkopplingslåda ger bättre acceleration och snabbare växling än steglösa alternativ. Mer körglädje, helt enkelt. IONIQ hybrid kan ställas in på sportig eller ekonomisk körning. Väljer du eco drar bilen mindre energi. Väljer du sport så ökar prestandan.

Hybriddrivlinan

Hybriddrivlinan

Bensinmotorn, den elektriska motorn, LithiumJonPolymer-batteriet och dubbelkopplingslådan är samtliga utvecklade för att arbeta tillsammans med maximal effektivitet.
Den sammanlagad maximala systemeffekten är 141 hk.
LithiumJonPolymer-batteriet har en kapacitet på 1,56 kWh.

Bensinmotor

Bensinmotor

4 cylindrig 1.6 liters direktinsprutad bensinmotor på 105 hk. Specialutvecklad för hybriddrift och med en termisk verkningsgrad på höga 40% (jämfört med normala 30-35%).

Elmotor

Elmotor

Den effektiva elmotorn har ett maximalt vridmoment direkt från start. Kombinerad med bensinmotorn ger det ett maximalt vridmoment på 265 Nm (i nivå med en 1.6 liters diesel). IONIQ hybrid kan drivas fram med enbart elmotorn i hastigheter upp till 120 km/h.


Därför hyllas IONIQ hybrid

Unik körglädje tack vare dubbelkopplingslådan Klassledande lastutrymme Klassledande batteriteknik Moderna uppkopplingsmöjligheter Attraktiv prisnivå Passar dig som inte vill behöva tänka på räckvidd eller laddningsmöjligheter, då elhybridbilen laddar sig själv under färd och har stöd av en bensinmotor. Energiförbrukningen minskar, utan att du behöver tänka på det.