Hyundai och Discovery gör dokumentärserie om utsläppsfri mobilitet

Malmö, 29 mars 2021 – Hyundai Motor och Discovery släpper dokumentärserien ”A Better Way” som har global premiär den 29 mars, kl. 20:00 på Discoverys globala nätverk av kanaler och digitala plattformar. Partnerskapet inkluderar även motorsportmaterial på Eurosport i samarbete med PURE ETCR – världens första helelektriska standardvagnsmästerskap för flera varumärken, organiserat av Eurosport Events.

“Hyundai är verkligen en pionjär inom elektrisk mobilitet, inklusive vår forskning inom bränslecellsteknologi som började för 20 år sedan. Idag visar den oöverträffade mångfalden i vårt sortiment hur ansträngningarna blivit verklighet,” säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Product & Marketing på Hyundai Motor Europe. ”Den här dokumentären visar vår pionjäranda och fokuserar inte bara på framtidsmål utan även på vad vi redan uppnått. Med de stora framsteg vi har gjort för att främja utsläppsfri mobilitet har Hyundai verkligen bevisat att det finns en bättre väg (A Better Way) att ta för att göra framsteg.”

”Vi är glada över att samarbeta med Hyundai mot målet med att förflytta den globala uppfattningen om mobilitet genom att utbilda och inspirera vår publik om toppmoderna hållbara lösningar,” säger Mike Rich, Head of Sports Marketing Solutions på Discovery. ”Vårt partnerskap med Hyundai visar en spännande framtid för ren mobilitet via engagerande och underhållande originalinnehåll, unikt för våra tittare genom Discoverys globala portfölj av varumärken och plattformar.”


Hyundai leder mobilitetsrevolutionen

Idén om serien kom från en önskan att informera och inspirera människor om mobilitetsrevolutionen med särskilt fokus på bränslecellsteknik – ett av Hyundais främsta expertisområden. Tittaren får chansen att möta de kreativa visionärerna som driver elektrisk mobilitet framåt, lära sig om verkliga tillämpningar av bränslecellsteknik i dagens Schweiz och få sina förutfattade meningar utmanade genom att uppleva nollutsläppsfordon i en av världens mest utmanande discipliner: motorsport.

Hyundai gick ihop med världsrekordhållaren och schweiziska miljöentusiasten Bertrand Piccard för att berätta historien sett ur hans perspektiv och träffa andra pionjärer som delar sin vision.

“Jag har under mitt liv lärt mig hur avgörande det är att verkligen agera om man skall ha en vision och pionjäranda. Om man försöker förändra sättet att göra något och vända en revolutionär idé till verklighet är det bara att göra sig redo för att kämpa,” säger Piccard. ”Jag vill desperat bevittna visionen om hur ett vätgassamhälle blir verkligenhet – att på riktigt ta steget bortom förbränningsmotorn och beroendet av fossila bränslen.”


Nollutsläppsmobilitet: visionen, verkligheten och uppfattningen

Första avsnittet är filmat i Lausanne, Schweiz, vid Genèvesjön. Det är även hem för Solar Impulse Foundation, en organisation grundad av Piccard, dedikerad till att hitta intelligenta lösningar på miljöproblem. I den tre minuter långa videon, träffar Piccard pionjärerna bakom Hyundais framtida mobilitetsrevolution, Michael Cole, President och CEO på Hyundai Motor Europe och Dr -Ing Saehoon Kim, Executive Vice President och Head of Fuel Cell Center på Hyundai Motor Group. Avsnittet inleds med att visionärerna delar sina tankar om framtidens energi och slutar med att Piccard tar en tur i helt nya IONIQ 5 genom det fantastiska schweiziska landskapet. Därmed blir Piccard också den första personen i Europa som testkör den banbrytande nya elbilen.

Det andra avsnittet äger rum i Gösgen, Schweiz, en liten stad som spelar en stor roll i energirevolutionen. Piccard tar tittaren med på ett besök i ett vattenkraftverk som är en av de första platserna i Europa där det produceras utsläppsfri vätgas.

För det tredje avsnittet reser Piccard till Monte Carlo, hem till ett av världens mest berömda motorsport-rallyn. På plats träffar han Alberg II, Prins av Monaco, för att diskutera hur helelektrisk racing kan förändra uppfattningen av både elektrisk mobilitet och motorsport.

”Mobilitetsrevolutionen kommer kräva en bred samordning och samarbete. Tillsammans med våra partners, dotterbolag, joint ventures och visionärer är jag stolt över rollen som Hyundai spelar för att forma en ren framtid,” säger Michael Cole. ”Vi kommer att fortsätta vara en källa för positiv, revolutionär förändring genom Europa och resten av världen.”


Den unika serien är producerad av Discoverys Creative Brand Solutions som skapar kreativt innehåll tillsammans med några av världens största varumärken och hjälper dem att få kontakt med sin publik på ett djupare och mer meningsfullt sätt. Dokumentärserien har regisserats av den Londonbaserade dokumentärfilmsskaparen Simon Waldron.