Nya Hyundai i30 N – förbättrad för maximal körglädje

MALMÖ, 24 september 2020 – Hyundai Motor presenterar nya i30 N med uppdaterad design, en ny våt åttaväxlad dubbelkopplingslåda (N DCT), nya avancerade förarassistans- och säkerhetsfunktioner som tillsammans ger förare en ännu bättre upplevelse vare sig det är på vägarna eller banan.

i30 N blev Hyundais första serieproducerade prestandabil med sin lansering 2017. Till dags datum har över 25 000 i30 N sålts över Europa och lanseringsmodellen har vunnit ett flertal utmärkelser, inklusive Auto Bild Sports Car of the Year 2018. Hyundais N-modeller har sedan dess inspirerat en stor grupp fans som numera är kända som ”N-tusiaster”.

Nya i30 N bygger vidare på sin föregångares framgång. Förutom att erbjuda en rad design- och körförbättringar är den även utrustad med ökad andel lättviktsmaterial vilket resulterar i en smidigare och bättre hantering.

Precis som den tidigare versionen finns nya i30 N både som 5-dörrars hatchback och fastback-modell.

“Sedan introduktionen för tre år sedan har i30 N gjort sig omåttligt populär hos förare som söker den spänning som bara en prestandabil kan ge,” säger Albert Biermann, President och Head of R&D Division på Hyundai Motor. ”Med en stor mängd prestanda- och designförbättringar, inklusive vår N DCT-teknik är nya i30 N ännu roligare att köra, oavsett om det är på vanliga vägar eller banan.”


Uppgraderad exteriördesign med fokus på dynamisk prestanda

Den utvändiga designen hos nya i30 N ger gör ett kraftigt intryck samt utstrålar både känslor och ren prestanda. Bortom vanlig styling så definieras prestanda som de förändringar vilka gjorts exklusivt för i30 N. Varje designdetalj på bilen har utvecklats med fokus på dynamisk prestanda och ger ett intryck som visar att bilen är som byggd för att köras på bana.

I fronten syns N-signaturen på bilens breda grill. Dess tydliga, skarpa nätdesign påminner betraktaren om flygplansvingar och har optimerats för att möjliggöra effektiv motorkylning.

Andra designförbättringar inkluderar nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Samtidigt domineras de yttre stöddämparhörnen av aerodynamiska sidofenor som markant förbättrar luftflödet och turbulensen i hjulhusen.

Nya i30 N hatchback har uppdaterats baktill, medan bakre designen hos i30 Fastback N förblir oförändrad.

På hatchback-modellen syns den stora vingspoilern med integrerat triangelformat bromsljus. En spoiler som skapar nedkraft och utmärkt balans. Samtidigt har även de bakre lamporna uppdaterats med en ny LED-signatur. Två stora avgasrör integrerade i nedre stötfångaren förstärker intrycket av en högpresterande i30 N.

Funktionsdesignen hos nya i30 N gör att bilen ser snabb ut även när den står stilla. Målmedveten och full av energi, redo att ta sig an både landsväg och bana.

Nya i30 N lanseras med sju utvändiga färger, inklusive Performance Blue som är exklusiv för Hyundais N-modeller.

Nya i30 N är standardutrustad med 18-tums lättmetallfälgar. När den utrustas med Performance Package medföljer en serie med uppgraderingar, inklusive nyutvecklade 19-tums lättmetallfälgar. De lätta och optimerade fem dubbelekrade hjulen är designade med minimal massa men maximerad hållfasthet. Tillsammans är de nya 19-tumshjulen 14.4 kg lättare än 19-tumshjulen hos föregångaren. Deras mörka satingrå yta, kontrasterar mot de N-specifika, röda bromsoken med N-logotyp. Nya i30 N med Performance Package har också utrustats med Pirelli P-Zero prestandadäck, utvecklade speciellt för i30 N medan standardfälgarna kommer med Michelin Pilot Super Sport-däck.


Interiör som sammankopplar bilen med föraren

Interiören hos nya i30 N är designad för att sammankoppla föraren till bilen vid alla beröringspunkter. Det analoga instrumentklustret innehåller bland annat funktioner som en LED-upplyst variabel rödzon, vilken skiftar baserat på motoroljans temperatur och växlingsindikator.

Nya i30 N har sportiga metallpedaler och kontrastsömmar i Performance Blue som förhöjer intrycket. Nytt för den här modellen är säkerhetsbälten som även de har accentsömmar i Performance Blue. Den invändiga interiören kommer i svart tyg eller svart konstgjord mocka och lädersäten.


N Light Seats

För första gången kommer nya i30 N med valet av N Light Seats, en uppsättning prestandasäten för den främre stolsraden. Dessa unikt designade stolar är 2.2 kg lättare än standardstolarna och med sina markerade förstärkningar ger de utmärkt sidostöd. N Light Seats är tillverkade i premiumläder och Alcantara med sömmar i Performance Blue och en upplyst N-logotype i ett integrerat nackstöd för extra hög kvalitetskänsla.


Förbättrad motor med en intensivare motorsportkänsla

Nya i30 N har en turboladdad bensinmotor på 2.0 liter med valet mellan sexväxlad manuell växellåda (6MT) eller – för första gången – en våt åttaväxlad dubbelkopplingslåda (N DCT).

Standardutrustad levererar nya i30 N med 6MT en maximal effekt på 250 hk och 353 Nm i vridmoment. Kunder som väljer nya i30 N med Performance Package får en motoreffekt på 280 hk, vilket är en ökning med 5 hk jämfört med föregångaren. I kombination med Performance Package kan kunderna välja mellan antingen 6MT eller N DCT med ett maximalt vridmoment som ökats med 39 Nm till 392 Nm.

280-hästarsmotorn erbjuder ren kraft, vilket säkerställer snabb respons och förbättrad acceleration för en ännu roligare körupplevelse på vägen och banan. Den förbättrade motorn ger mer vridmoment och mer kraft vid låga varvtal vilket nyttjar motorns potential bättre i vardagssituationer. Nya i30 N håller maximalt vridmoment mellan 1950 och 4600 RPM och når maximal kraftutväxling vid 5200 RPM. Det här förbättrar accelerationen i mellan- och höghastighetsregistret och levererar konstant hög prestanda även under varierande körförhållanden.

Båda motorversionerna har en maxhastighet på 250 km/h och nya i30 N med Performance Package gör 0–100 km/h på 5.9 sekunder, vilket är en förbättring med 0.2 sekunder jämfört med ursprungsmodellen.

Precis som sin föregångare är nya i30 N utrustad med en lång rad högprestandafunktioner som förbättrar körkänslan – bland annat Rev Matching, Launch Control en bakre förstärkningsbalk och mycket mer.


N DCT gör i30 N ännu roligare att köra

Den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan möjliggör en rad prestandarelaterade körfunktioner, vilket gör nya i30 N ännu roligare att köra. N DCT är en av typen våt växellåda, vilket innebär att olja används för att kyla kopplingskomponenterna. Detta minskar friktionen och möjliggör att ökat vridmoment kan överföras via växellådan. Den nya växellådan har designats för att ge en engagerande upplevelse av en manuell låda men med bekvämligheten hos en automatlåda. Förare kan välja manuellt läge och växla med antingen paddlar på ratten eller med växelspaken. Paddelväxlarna låter föraren byta växel utan att ta handen från ratten för en ännu sportigare upplevelse. Om föraren bestämmer sig för att använda växelspaken istället så erbjuder den en sportig växellogik där ett tryck framåt växlar ned och ett drag bakåt växlar upp.

N DCT möjliggör för tre nya prestandafunktioner från N för ännu större körglädje: N Grin Shift, N Power Shift och N Track Sense Shift.

N Grin Shift (NGS) ökar vridmomentet genom att låta turbon överladda och maximera växlingsresponsen i 20 sekunder – prestanda som garanterat kommer ge ett stort leende (Grin) på förarens läppar. För att aktivera funktionen trycker föraren på en knapp på ratten och initierar en nedräkning på instrumentpanelen som visar kvarvarande sekunder för funktionen.

N Power Shift (NPS) aktiveras när bilen accelererar med mer än 90 procent av gasen och minimerar eventuell minskning av vridmoment genom att använda uppväxlingar för att leverera maximal kraft till hjulen. Det här ger föraren en responsiv känsla av dynamisk acceleration vid växling.

Slutligen, N Track Sense Shift (NTS) som automatiskt identifierar när vägförhållanden är optimala för dynamisk körning. Exempelvis känner den av när bilen kör på racerbana och aktiveras automatiskt. Genom att välja rätt växel och växlingstid ger funktionen optimal prestanda, precis som om bilen körts av en professionell tävlingsförare.


N Grin Control System

Precis som hos tidigare generation i30 N, ger N Grin Control System kunderna valet mellan fem distinkta körlägen: Eco, Normal, Sport, N och N Custom. Körlägena justerar parametrar för motorn, dämpningen, Electronic Stability Control (ESC), N Corner Carving Differential (elektroniskt styrd Limited Slip Differential), motorljudet, styrning samt Rev Matching och optimerar dem för en mängd olika körförhållanden. I N Custom-läget kan föraren välja mellan inställningar från Eco, Normal, Sport och Sport+ för att själv justera högprestandakomponenter som matchar körpreferenser och vägförhållanden.


Körning och hantering

Likt föregångaren har nya i30 N en elektroniskt kontrollerad fjädring. Fjädringen och styrningen har justerats, vilket resulterat i förbättrad kör- och hanteringsprestanda för båda växellådsalternativen.

Kunder som väljer Performance Package kan också dra nytta av N Corner Carving Differential, en elektroniskt kontrollerad differentialbroms (eLSD). För Performance Package har främre bromsskivorna ökat i storlek från 345 mm till 360 mm för ökad bromskraft.

Vikten som sparas tack vare prestandastolarna N Light Seat och 19-tumsfälgarna resulterar i sin tur i bättre hantering och en smidigare körupplevelse.


Hög nivå av säkerhet

Nya i30 N har uppgraderats för att inkludera fler aktiva säkerhets- och förarassistansfunktioner från Hyundai SmartSense. Forward Collision-Avoidance Assist har uppgraderats för att inkludera fotgängarigenkänning (FCA-P). Lane Following Assist (LFA) håller bilen centrerad i filen även innan bilen börjar glida åt sidan. Hatchback-versionen av nya i30 N med N DCT levereras med alternativet av Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA-R). Den här funktionen kan aktivera bromsarna för att förhindra en kollision när föraren byter körfält på motorvägen eller när bilen kör ut från en parallell parkeringsplats. På samma sätt kan Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), även den tillgänglig på hatchback-versionen med N DCT, aktivera bromsarna när ett hinder upptäcks direkt bakom bilen samtidigt som den backar. Exempelvis när den lämnar en vanlig parkeringsficka.


Hyundai SmartSense säkerhetsfunktioner:

[NY] Forward Collision-Avoidance Assist med bade fordons- och fotgängardetektering (FCA-P)
[NY] Lane Following Assist (LFA)
[NY] Blind-Spot Collision Warning (BCW) (endast hatchback)
[NY] Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA-R) (endast DCT, endast hatchback)
[NY] Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Warning (RCCW) (endast hatchback)
[NY] Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) (endast DCT, endast hatchback)

En annan säkerhetsfunktion är e-call som kan ringa 112 genom en knapptryckning och automatiskt kontakta SOS Alarm om bilens airbags har löst ut.


Teknik och uppkoppling

Nya i30 N har utrustats med Performance Driving Data System för att övervaka och förbättra förarens spårval och färdigheter på bana med uppdaterad grafik för enklare användning. Den här funktionen sparar och visar kördata, inklusive information om hästkrafter, vridmoment och turbo boost. Den inkluderar också en varv- och accelerationstimer som kan vara användbart på banan.

Nya i30 N levereras med valet av en 10.25-tums pekskärm med navigationssystem, Apple CarPlay och Android Auto. Den är också tillgänglig med senaste versionen av BlueLink, Hyundais toppmoderna uppkopplinstjänst för bilar. Detta erbjuder en rad nya fördelar och tjänster för Hyundais kunder, inklusive Connected Routing, Last Mile Navigation och parkeringsinformation live tillsammans med en ny användarprofilsfunktion.


Nya i30 N har svensk lansering under början av 2021. Ytterligare information och svenska priser följer inom kort.