Hyundai IONIQ 6 lindrar räckviddsångest med 614 km räckvidd på en laddning

  • Med en WLTP-räckvidd på 614 km är Hyundai IONIQ 6 Electrified Streamliner en av marknadens energieffektivaste elbilar.
  • Hyundai Motor Groups E-GMP-arkitektur och IONIQ 6:s ultralåga aerodynamiska luftmotståndskoefficient på 0,21 bidrar till en enastående räckvidd och prestanda.
  • IONIQ 6 har svensk försäljningsstart i början av 2023.


MALMÖ, 5 oktober 2022 – Hyundai Motor Company tillkännager att IONIQ 6 Electrified Streamliner kommer leverera 614 km helelektrisk räckvidd per laddning, enligt World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

IONIQ 6-kunder drar nytta av Hyundai Motor Groups engagemang för att utveckla avancerad batteriteknologi som möjliggör stressfri körprestanda och lång räckvidd. Med en WLTP-klassad energiförbrukning på 13,9 kWh/100 km blir IONIQ 6 en av de mest energieffektiva elbilarna på marknaden, vid försäljningsstart i Sverige under början av 2023.

”Redan under utvecklingsstarten för IONIQ 6 hade vi siktet inställt på att skapa en EV med marknadsledande räckvidd,” säger Jae Ho Huh, Head of Sub-Mid Project Management Center på Hyundai Motor Company. ”För att bli världsledande inom elfordon är vi dedikerade till att erbjuda bästa möjliga EV-prestanda och ägarupplevelse.”

IONIQ 6:s E-GMP-arkitektur stödjer kunders varierande livsstil

Den imponerande prestandan och räckvidden möjliggörs till stor del av Hyundai Motor Groups dedikerade arkitektur för elbilar, Electric-Global Modular Platform (E-GMP) och Electrified Streamliners ultralåga luftmotstånd. E-GMP levererar optimal elektrisk prestanda och ger 800V ultrasnabb laddning med upp till 351 km räckvidd på bara 15 minuter, eller 10 till 80% på ca 18 minuter. Plattformen stöder även 400V-laddning utan behov av ytterligare komponenter eller adaptrar.

Electrified Streamliner drar fördel av E-GMP för att tillhandahålla en segmentsledande lång hjulbas på 2 950 mm som på bästa sätt möter kundernas behov. Med E-GMP kan IONIQ 6 agera arbetsstation eller mobil powerbank på hjul, tack vare innovativ Vehicle-to-Load-teknik (V2L). En funktionalitet som gör det möjligt att ladda elektriska enheter, för exempelvis camping eller andra utomhusprojekt och på så sätt skapa användningsmöjligheter som passar kundernas olika livsstilar i farten.

IONIQ 6 uppnår lägsta luftmotståndskoefficienten i Hyundais sortiment

Hyundai Motor maximerade IONIQ 6:s helelektriska körräckvidd genom omfattande aerodynamisk design och ingenjörsarbete. Bilens luftmotståndskoefficient på 0,21 är den lägsta i företagets sortiment och en av de lägsta i branschen.

IONIQ 6:s strömlinjeformade utseende och olika designelement, såsom aktiv luftklaff, hjulens luftridåer, integrerad bakre spoiler och hjulgapsreducerare, förbättrar modellens aerodynamiska prestanda avsevärt och placerar den bland de elegantaste fordonen i världen. Hjulgapsreducerarna speciellt, minimerar det tomma utrymmet mellan främre stötfångaren och däcken, vilket förbättrar den aerodynamiska prestandan runt hjulhusen. Applicerat för första gången i en Hyundai-modell möjliggör detta för företagets Electrified Streamliner att förbättra passagerarnas åkkomfort och samtidigt övervinna aerodynamiska utmaningar som uppstår av dess korta främre överhäng.

”Vi lade alla ansträngningar på att designa den mest energieffektiva bilen i EV-segmentet,” berättar Byung Hoon Min, Head of Total Vehicle Performance Development Center på Hyundai Motor Company. ”Vårt fokus på att förbättra aerodynamiken hjälpte oss att uppnå ett av de längsta tillgängliga fordonen med en helt elektrisk räckvidd, vilket kommer lindra kundernas räckviddsångest och bidra till ett växande segment.”

Helelektrisk räckvidd (AER) och energieffektivitetsdata

Long Range (77,4 kWh) 2WD
AER (kombinerad WLTP): 614 km (18-tumsdäck), 545 km (20-tumsdäck)
Energieffektivitet: 14,3 kWh/100 km (18-tumsdäck), 16,0 kWh/100 km (20-tumsdäck)

Long Range (77,4 kWh) AWD
AER (kombinerad WLTP): 583 km (18-tumsdäck), 519 km (20-tumsdäck)
Energieffektivitet: 15,1 kWh/100 km (18-tumsdäck), 16,9 kWh/100 km (20-tumsdäck)

Standard Range (53,0 kWh) 2WD
AER (kombinerad WLTP): 429 km (18-tumsdäck)
Energieffektivitet: 13,9 kWh/100 km (18-tumsdäck)